دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اخبار منتخب
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ 0 2477

حجم معامله محصولات پلیمری در دو بازار آزاد و بورس کالا بهبود یافت ؛

رونق معاملاتی در دو بازار پتروشیمی 

رونق معاملاتی در دو بازار پتروشیمی 
روز گذشته محصولات پلیمری در بورس نقره‌ای در شرایطی عرضه شدند که یکشنبه جاری قیمت‌های پایه آنها با روندهای متفاوتی روبه‌رو‌ شدند، به‌طوری‌که گروهی پا در مسیری صعودی گذاشته و در مقابل گروهی جهت‌گیری منفی داشتند.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که نوسان بهای دلار مهار شده است و این روند موجب شده تداوم روند کاهشی دور از انتظار نباشد.

در مقابل افزایش قیمت محصولاتی همچون پلی اتیلن سبک خطی در بازارهای جهانی موجب شده است قیمت‌های جهانی بالا بروند و این امر مسبب افزایش قیمت‌های پایه برخی گریدها در بازارهای داخلی شده است. 

بورس نقره‌ای
روز گذشته ۵۸ هزار و ۴۰۰ تن عرضه محصول در مقابل ۴۷ هزارو ۸۹۶ تن تقاضا قرار گرفت و دست آخر ۲۹ هزار و ۹۸۴ تن محصول معامله شد. این در حالی است که سه‌شنبه هفته گذشته ۴۶ هزار و ۵۶۹ تن عرضه محصول در مقابل ۳۸ هزار و ۸۶۴ تن تقاضا محصول قرار گرفت و در نهایت۲۲ هزارو ۹۷۳ تن محصول معامله شد.

مقایسه ارقام حاکی از آن است که دو شاخص عرضه و تقاضا ارقام بالاتری را به خود اختصاص داده و در نهایت حجم بالاتری از محصولات مورد معامله قرار گرفته است.

از جمله مهم‌ترین‌ دلایل این امر می‌توان به تعدیل قیمت‌ها در تالار نقره‌ای و بازگشت خریداران سنتی به این بازارها اشاره کرد. خریدارانی که اعلام کرده بودند تا دو هفته محصولی را از بازارهای داخلی نمی‌خرند.

البته این در حالی است که باید به این نکته توجه کرد که مقدار معاملات به نسبت ماه‌های مشابه سال‌های گذشته پایین است و علت هم آن است که تولید‌کنندگان چشم انداز روشنی از قیمت دلار و محصولات پتروشیمی نداشته و ریسک خرید و انبار کردن محصول را برای سال جدید نمی‌پذیرند.

پلی اتیلن سبک خطی از جمله کالاهای جذاب روز گذشته به شمار می‌آید به‌گونه‌ای که روز گذشته عرضه ۴ هزار و ۹۹۸ تنی این محصول در مقابل تقاضای ۴ هزار و ۴۰۰ تنی قرار گرفت و در نهایت با قیمت ۵ هزار و ۱۴۱ تومان مورد معامله قرار گرفت.

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX۳ از دیگر کالاهای جذاب روز گذشته به شمار می‌آید که عرضه ۳ هزار و ۸۵۰ تنی این محصول در مقابل تقاضای ۲ هزار و ۲۴ تنی قرار گرفت و دست آخر با اختلاف قیمتی ۱۰۰ تومان از قیمت پایه با قیمت ۶ هزار و ۵۸۶ تومان معامله شد. البته دو کالای مذکور از جمله کالاهای پرالتهاب این بازارها در اکثر مقاطع به شمار می‌آیند.

رصد بازارهای آزاد
محصولات در این بازارها هفته خود را با جرقه‌های مثبت در اولین روز هفته شروع کردند. این در شرایطی است که این جرقه‌های افزایشی در روز یکشنبه بیشتر از هفته ماقبل خود را نشان داد.

این حرکت در روز دوشنبه ثابت و در نهایت در روز گذشته قیمت محصولات در این بازار با کاهش همراه شد. علاوه بر این به نظر می‌رسد قیمت برخی محصولات نیز به ثبات نسبی بیشتری رسیده است و کشش قیمتی پایین در این بازارها سبب شده تا عرضه‌کنندگان قیمت محصولات خود را افزایش ندهند.

در کنار این موضوع باید به این مسأله توجه کرد که این روزها آخرین مهلت معاملات است و عرضه‌کنندگان تمایل دارند محصول خود را با قیمت‌های معتدل‌تری بفروشند.

رصد بهای دلار،‌ نفت و نفتا
نرخ ارز در لحظه تنظیم این گزارش (۱۴:۳۰) رقم ۴ هزار و ۴۷۹ تومان را به خود اختصاص داد. به عقیده تحلیلگران این بازار، فشار عرضه صرافی بانک‌ها در کنار دستگیری دلالان ارزی موجب شد تا افت ۴۵۰ تومانی برای این شاخص طی ۱۵ روز رقم بخورد.

شاخص نفت خام آمریکا نیز دیروز با افت ۲۷/ ۰ درصدی طی هفته گذشته همراه شد و در لحظه تنظیم این گزارش بهای این شاخص با قیمت ۶۲ دلار و ۸۵ سنت اعلام شد.

این روند کاهشی هر چند کم برای شاخص برنت هم پا برجا بود به گونه‌ای که این شاخص با کاهشی ۵/ ۱ درصدی در هفته گذشته همراه بود و با قیمت ۶۵ دلار  و ۶۰ سنت اعلام قیمت شد.

کاهش نوسان قیمت نفت، کاهش اثرگذاری اوپک، ورود از عصر کمبود نفت به عصر فراوانی، افزایش تاثیر تکنولوژی بیش از ژئوپلیتیک، افزایش اهمیت امنیت کشورهای مصرف‌کننده در مقابل افول اهمیت امنیت کشورهای تولیدکننده و افزایش احتمال استفاده آمریکا از ابزار انرژی علیه کشورهای تولیدکننده نفت از جمله ایران از مواردی است که کارشناسان وضعیت فعلی بازارها را به آن مرتبط می‌دانند.

با توجه به این امر انتظار می‌رود که بهای نفتا بعد از وقفه‌ای قیمت خود را با بهای نفت خام هماهنگ کند و در نهایت با این کالای استراتژیک گام بردارد که در نهایت این امر نشان می‌دهد که بهای نفتا با کاهش همراه شود و قیمت محصولات پتروشیمی جهانی جهت‌گیری منفی را تجربه کنند.

گزارش: عارفه مشایخی 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟